ویندوز 11 یا ویندوز 10: بالاخره زمان آپدیت رسید؟

ویندوز 11 یا ویندوز 10: بالاخره زمان آپدیت رسید؟

ویندوز 11 جدیدترین نسخه ویندوز است و یکی از بهترین نسخه های ویندوز منتشر شده است. در زمان راه اندازی، این سیستم عامل بسیار شبیه به ویندوز 10 بود، اما در چند سال گذشته تغییرات زیادی داشته است. اکنون ویندوز 11 چندین تفاوت کلیدی در مقایسه با ویندوز 10 دارد.

اگر برای ارتقاء ویندوز خود صبر کرده اید، ما در این مقاله همه چیزهایی را که باید در مورد ویندوز 11 و تفاوت آن با ویندوز 10 بدانید، خواهیم گفت. ما تفاوت‌ها را به تفصیل بیان می‌کنیم، و همچنین به شما مناطقی را نشان می‌دهیم که ویندوز 11 سریع‌تر از ویندوز 10 در حال رشد است.

ویندوز 11

اگرچه ویندوز 11 چیزی بیش از یک پوسته ویندوز 10 به نظر نمی رسد، سیستم عامل دارای تعداد زیادی ویژگی جدید است. تغییرات نسبتاً کوچکی مانند منوی استارت و نوار وظیفه جدید و همچنین برخی ویژگی‌های تعیین‌کننده وجود دارد.

آخرین به روز رسانی ویندوز اتصالات VPN را قطع می کند

ویندوز 11 ممکن است به زودی شما را در مورد نیازهای هوش مصنوعی آزار دهد
از آخرین تغییر ویندوز 11 متنفر خواهید شد
طراحی و ویژگی های بهتر
زیرنویس زنده در ویندوز 11.
ویندوز 11 یک حرکت بصری بزرگ برای مایکروسافت ایجاد می کند. در سیستم عامل جدید، مایکروسافت نوار وظیفه و منوی استارت را روی صفحه در مرکز قرار می دهد. این باعث می شود که کمی بیشتر شبیه macOS و ChromeOS به نظر برسد. با این حال، در صورت تمایل، همچنان می توانید آن را به سمت چپ برگردانید.

اما اگر می خواهید نوار وظیفه خود را به سمت راست یا چپ صفحه پین ​​کنید، خبر بدی داریم. شما دیگر نمی توانید این کار را به صورت بومی انجام دهید، زیرا در ویندوز 11، نوار وظیفه فقط در پایین باقی می ماند. اگر بخواهید، برنامه های شخص ثالث پولی مانند Start11 می توانند آن را تغییر دهند .

خارج از تغییر اصلی بصری، ویندوز 11 با گوشه های گرد در پنجره ها، نمادهای برنامه های جدید و ایموجی های روان جدید ، که مختص ویندوز 11 هستند، ارائه می شود .

چندین ویژگی کوچک نیز اضافه شده است، از جمله زیرنویس‌های زنده برای مرورگر و حالت فوکوس، که به شما امکان می‌دهد تنظیمات اعلان را برای مدت زمان مشخصی در حین کار سفارشی کنید.

یکی از زمینه های بزرگی که مایکروسافت روی آن تمرکز کرده است، File Explorer است. آخرین به‌روزرسانی برگه‌ها را اضافه می‌کند و طبق گزارش‌ها، مایکروسافت در حال آماده‌سازی یک طراحی مجدد بزرگ از File Explorer در سال 2023 است. گفته می‌شود که این طراحی مجدد خدمات مایکروسافت و OneDrive را به File Explorer و همچنین منوی جزئیات جدید را هنگام انتخاب فایل یا پوشه وارد می‌کند.

منوی استارت و نوار وظیفه
تنظیمات نوار وظیفه در ویندوز 11.
اگر به تفاوت های بین ویندوز 11 و ویندوز 10 نگاه می کنید، بزرگترین آنها منوی استارت و نوار وظیفه هستند.

با شروع با منوی استارت، در ویندوز 11 کمی ساده تر است. شما فقط یک لیست ثابت از برنامه ها را می بینید و به دنبال آن اسناد پربازدید خود را در پایین می بینید. نکته مهم این است که کاشی‌های زنده در ویندوز 11 از بین رفته‌اند، که باعث می‌شود منوی استارت بسیار مرتب‌تر به نظر برسد.

در مورد نوار وظیفه، مایکروسافت کادر جستجو را در یک نماد جمع کرده و همچنین عملکردهای کورتانا را در ویندوز 11 حذف کرده است. اکنون، یک نماد اختصاصی برای تیم های مایکروسافت در نوار وظیفه پیدا خواهید کرد که در ویندوز 11 ادغام شده است. اگر از Teams استفاده نمی کنید، می توانید نماد را حذف کنید.

تغییر بزرگ دیگر نیز شامل انتقال آب و هوا در نوار وظیفه به سمت چپ صفحه است. این به عنوان اخبار و علایق در ویندوز 10 شناخته می شد، اما در ویندوز 11 با ابزارک ها جایگزین می شود (مجموعه بهترین ویجت های ویندوز 11 را بخوانید ). شما همچنان آب و هوا را خواهید دید، اما چیزهای دیگری مانند اخبار مورد علاقه خود، امتیازات ورزشی، ترافیک و موارد دیگر را نیز خواهید دید.

ویندوز 11 دسکتاپ های مجازی را نیز معرفی می کند که به شما امکان می دهد فضاهای کاری دسکتاپ جداگانه را برای کار، بازی یا هر چیز دیگری که می خواهید حفظ کنید.

ویژگی های بازی بهبود یافته

جیکوب روچ / گرایش های دیجیتال / گرایش های دیجیتال
اگر بهترین سیستم عامل ویندوز را برای بازی می خواهید، ویندوز 11 برای شما مناسب است. به‌روزرسانی‌های اخیر ویندوز 11 شامل بهینه‌سازی‌هایی برای اجرای بازی‌ها در حالت پنجره‌ای است و از ویژگی‌هایی مانند Auto HDR و DirectStorage پشتیبانی می‌کند – یک ویژگی آینده که به بارگیری بازی‌ها در کمتر از یک ثانیه کمک می‌کند.

برخی از این ویژگی ها، مانند DirectStorage، در ویندوز 10 نیز موجود است. مایکروسافت به وضوح اعلام کرده است که بازی تمرکز بزرگی برای ویندوز 11 است، بنابراین اکنون پلتفرم بهتری برای گیمرها است، به خصوص با رفع برخی از اشکالات عملکرد. گیمرهای رایانه شخصی به تعداد زیادی ویندوز 11 را به روز می کنند ، بنابراین این نشانه خوبی است.

اخیراً، مایکروسافت پشتیبانی از نرخ رفرش پیشرفته را در ویندوز 11 اضافه کرده است و مشکلات گیمرهایی را که دارای مانیتورهای متعدد هستند برطرف می کند. عناوین بیشتر از DirectStorage نیز پشتیبانی می کنند، مانند Ratchet و Clank Rift Apart.

Snap Layouts و Multitasking
ویژگی Snap Groups و Snap Layouts ویندوز 11.
عارف باکوس/روندهای دیجیتال
بهبودهای چندوظیفه ای در ویندوز 11 منحصر به فرد هستند. آنها به ویندوز 10 پشتیبان‌گیری نمی‌شوند. در ویندوز 11، می‌توانید عملکرد چندوظیفه‌ای و سیستم خود را با Snap Layouts که پنجره‌های شما را گروه‌بندی می‌کند و در نوار وظیفه ذخیره می‌کند، افزایش دهید. این در ویندوز 10 موجود است، اما ویندوز 11 دسترسی به Snap Layouts را آسان‌تر می‌کند و تنظیمات بیشتری را ارائه می‌دهد. مایکروسافت نیز از زمان راه‌اندازی، Snap Layouts را با عملکردهای بیشتر به‌روزرسانی کرده است.

ویندوز 11 یک مشکل بزرگ را با تنظیمات چند مانیتور نیز حل می کند. ویندوز 11 به یاد می‌آورد که چگونه ویندوز خود را روی مانیتور خارجی خود قرار داده‌اید و هنگامی که از مانیتور جدا می‌شوید و سپس دوباره آن را وصل می‌کنید، آنها را در آن حالت ذخیره می‌کند. این یکی از آزاردهنده‌ترین مشکلات ویندوز 10 است که در نهایت ویندوز 11 به آن پرداخته است.

حالت تبلت پیشرفته
نمایش تبلت سرفیس پرو 8 با صفحه نمایش ویندوز 11.
مایکروسافت
ویندوز 10 دارای حالت سنتی تبلت است که باعث می‌شود رایانه شما به یک تجربه منوی استارت تمام صفحه برود. در ویندوز 11 این مورد حذف شده است. در عوض، ویندوز 11 بیشتر شبیه به یک آی پد عمل می کند ، جایی که وقتی دستگاه خود را به تبلت تغییر می دهید، لمس کردن چیزها آسان تر می شود. این شامل ژست‌های حرکتی جدید برای باز کردن منوی استارت، رد کردن پنجره‌ها و موارد دیگر است که هیچ کدام در ویندوز 10 وجود ندارد. علاوه بر تبلت‌ها، این ویژگی دستگاه‌های ویندوز 11 مانند Asus ROG Ally را تقویت کرده است .

علاوه بر این، ویندوز 11 عملکرد قلم عمیق تری را به ارمغان می آورد. همچنان می‌توانید از Whiteboard برای همکاری بصری استفاده کنید، اما ویندوز 11 همچنین از طریق قلم شما از حداکثر چهار میانبر برنامه پشتیبانی می‌کند.

ناوبری صوتی نیز در ویندوز 11 بهبود یافته است و به شما امکان می دهد از صدای خود برای راه اندازی برنامه ها، وارد کردن ورودی های صفحه کلید و ماوس، کنترل سیستم عامل و اساساً هر چیز دیگری که نیاز دارید استفاده کنید. به طور خلاصه، ویندوز 11 به شما این امکان را می دهد که به طور کامل سیستم عامل را با صدای خود کنترل کنید.

کارایی
اگر به عملکرد اهمیت می دهید، ویندوز 11 عالی است. مایکروسافت در یک ویدیوی یوتیوب در مورد مزایای عملکرد و بهینه سازی در ویندوز 11 صحبت کرد .

به گفته مایکروسافت، ویندوز 11 کارهای زیادی در مدیریت حافظه انجام می دهد تا از پنجره های برنامه ای که در پیش زمینه باز و در حال اجرا هستید، استفاده کند. این باید اطمینان حاصل کند که آنها قدرت CPU بیشتری نسبت به سایر منابع سیستم دارند. ویندوز 11 همچنین برخی از داده‌های RAM را در زمانی که رایانه شما در خواب است به حالت تعلیق در می‌آورد و به آن کمک می‌کند 25 درصد سریع‌تر از ویندوز 10 از حالت خواب بیدار شود.

مایکروسافت از زمان راه اندازی بهبودهایی در عملکرد خود اضافه کرده است. در ماه فوریه، ویندوز 11 به‌روزرسانی دریافت کرد که برای مثال، سرعت درایو حالت جامد (SSD) را افزایش داد .

ویندوز 11 سریعتر از ویندوز 10 است، اما تفاوت ها در استفاده در دنیای واقعی اندک است. بهینه‌سازی‌های مختلف در ویندوز 11 به آن کمک می‌کند تا در لپ‌تاپ‌های ضعیف‌تر سریع‌تر اجرا شود، اما شما با ویندوز 10 عملکرد زیادی را از دست نمی‌دهید.

همکاری و کار از راه دور
ویژگی های هوش مصنوعی در ویندوز 11 برای تیم ها
مایکروسافت
شما می توانید از ویندوز 11 یا ویندوز 10 برای کار از راه دور استفاده کنید، اما ویژگی های همکاری ویندوز 11 بسیار بهتر است. این برنامه از تاری پس‌زمینه، تنظیمات تماس چشمی برای جلسات، و کادربندی خودکار پشتیبانی می‌کند – که هیچ کدام در ویندوز 10 وجود ندارد.

این ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی از طریق تیم‌های مایکروسافت در دسترس هستند، اگرچه برخی از آنها ممکن است به سخت‌افزاری که روی رایانه‌تان دارید بستگی داشته باشد.

Windows Copilot
Windows Copilot به آرامی راه خود را به ویندوز 11 باز کرده است و در ویندوز 10 وجود ندارد. این ویژگی اساساً Bing Chat مایکروسافت را در دسکتاپ شما ایجاد می کند و بدون توجه به اینکه در کجای سیستم عامل هستید، یک دستیار هوش مصنوعی به شما می دهد.

این به آرامی در نسخه های جدید ویندوز 11 منتشر می شود و مایکروسافت در حال گسترش عملکرد آن است. این شرکت روشن کرده است که هوش مصنوعی تمرکز بزرگی برای ویندوز است، به خصوص پس از سرمایه گذاری گسترده آن در OpenAI (شرکت پشت سر ChatGPT ).

اخیراً شایعاتی شنیده‌ایم مبنی بر اینکه مایکروسافت به دنبال تصاویر پس زمینه با کمک هوش مصنوعی است که حرکت می‌کنند و به حرکت ماوس شما واکنش نشان می‌دهند. احتمالاً ده ها یا چند ویژگی هوش مصنوعی در کوتاه مدت به ویندوز 11 می آیند و احتمالاً به ویندوز 10 بکپورت نمی شوند.

آیا باید به ویندوز 11 ارتقا دهید؟
به عنوان آخرین نسخه ویندوز، ویندوز 11 بهترین انتخاب برای اکثر افراد است. با این حال، ویژگی‌های جدید آن محدودیت‌هایی را نیز به همراه دارد که برخی ارتقاها را به‌ویژه در رایانه‌های شخصی قدیمی‌تر پیچیده می‌کند.

ارتقا به ویندوز 11
صفحه موجود ارتقاء ویندوز 11.
گرایش های دیجیتال
ارتقا به ویندوز 11 کار ساده ای است، اما اگر روی ویندوز 10 نشسته اید ممکن است نگران باشید. همانطور که در راهنمای خود در مورد نحوه نصب ویندوز 11 توضیح داده ایم ، اکثر رایانه های شخصی می توانند از طریق یک روش ساده به صورت رایگان از ویندوز 10 ارتقاء دهند. به روز رسانی ویندوز. برای جلوگیری از نصب‌کننده‌های مخرب ویندوز 11 که می‌توانند در موتورهای جستجو ظاهر شوند، قویاً توصیه می‌کنیم این مسیر را دنبال کنید .

مایکروسافت عرضه را تکمیل کرده است، بنابراین هر رایانه شخصی با سخت افزار پشتیبانی می تواند به صورت رایگان به ویندوز 11 ارتقا یابد . شما فقط 10 روز فرصت دارید تا پس از به روز رسانی از ویندوز 11 به ویندوز 10 دانگرید کنید . پس از آن، باید یک نصب تمیز انجام دهید (تمام داده های خود را پاک کنید) تا دانگرید کنید. اگر اهل فن هستید، می‌توانید ویندوز 10 و ویندوز 11 را با ریسک دوگانه بوت کنید .

اگرچه بسیاری از ویژگی های جدید در ویندوز 11 وجود دارد، مایکروسافت برخی از ویژگی های موجود در ویندوز 10 را نیز حذف کرد. دیگر نمی توانید تصویر زمینه دسکتاپ خود را همگام سازی کنید. اینترنت اکسپلورر و پنل ورودی ریاضی از بین رفته اند. و چند برنامه نیز حذف می شوند. این برنامه ها عبارتند از 3D Viewer، OneNote برای ویندوز 10، Paint 3D و Skype. اگرچه هنوز هم می توانید آن ها را در فروشگاه پیدا کنید. اگر نگران هستید، مایکروسافت یک لیست کامل دارد .

مایکروسافت همچنین برنامه WordPad خود را بازنشسته کرد و در عوض کاربران را به سمت NotePad یا Microsoft Word سوق داد.

الزامات سیستم و سازگاری
منوی امنیتی ویندوز 10
عارف باکوس/روندهای دیجیتال
تنها موانع برای ارتقاء سیستم مورد نیاز ویندوز 11 است . شما به یک پردازنده جدید از نسل هشتم اینتل یا پردازنده AMD Ryzen 2000 (یا جدیدتر) و پشتیبانی از TPM 2.0 در سیستم خود نیاز دارید. TPM اساساً یک پردازنده امنیتی سخت افزاری در رایانه های شخصی مدرن است. تقریباً همه رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ‌ها از TPM 2.0 پشتیبانی می‌کنند، اما اگر رایانه شخصی خود را ساخته‌اید، حتماً فهرست مادربردهایی که از TPM پشتیبانی می‌کنند را بررسی کنید. ویندوز 10 این محدودیت را برای رایانه های شخصی سفارشی ندارد.

از نظر فنی می‌توانید ویندوز 11 را روی سخت‌افزار پشتیبانی‌نشده نصب کنید، اما ما انجام آن را توصیه نمی‌کنیم. مایکروسافت می‌تواند پشتیبانی از سیستم‌هایی را که برای ویندوز 11 تایید نشده‌اند متوقف کند، و ممکن است دیگر به‌روزرسانی‌های امنیتی مهمی دریافت نکنید (اگرچه مایکروسافت از زمان راه‌اندازی به‌روزرسانی‌های ویندوز 11 را برای سخت‌افزار پشتیبانی‌نشده عرضه کرده است ).

اگر رایانه شما بیش از 4 سال سن دارد، به احتمال زیاد ویندوز 11 از آن پشتیبانی نمی کند. این ممکن است عامل تعیین کننده بین آن و ویندوز 10 باشد.

چرخه پشتیبانی و به روز رسانی
ویندوز 11 از سرعت به روز رسانی شش ماهه ویندوز 10 به نفع یک به روز رسانی سالانه جدا شد. این دقیقاً مانند macOS است. مایکروسافت متعهد به پشتیبانی از ویندوز 10 تا سال 2025 است و اخیراً اعلام کرده است که ویندوز 10 تنها یک بار در سال به روز رسانی می شود. علاوه بر به‌روزرسانی بزرگ سالانه، ویندوز 11 شاهد عرضه ویژگی‌های کوچک‌تری در طول سال است .

جدیدترین به روز رسانی ویندوز 11 2022 سرعت ظاهری این به روز رسانی های سالانه را تعیین می کند. این ویژگی پر از ویژگی است، به خصوص در مقایسه با سرعت کند به روز رسانی در دوران ویندوز 10.

این به‌روزرسانی همه چیز را از تغییرات کوچک رابط کاربری گرفته تا منوی استارت تا برنامه‌های کاملاً جدید مانند Clipchamp دارد. ویژگی‌های دسترسی برای برخی ضروری است، و حتی برخی از ویژگی‌های مهم ویندوز 10 وجود دارد که در نهایت به ویندوز 11 منتقل شده‌اند – مانند پوشه‌ها در منوی استارت. از بسیاری جهات، به نظر می رسد نسخه ویندوز 11 است که باید سال گذشته راه اندازی می شد .

مایکروسافت به پشتیبانی از ویندوز 10 تا 14 اکتبر 2025 ادامه می دهد. با این حال، فروش مجوزهای جدید ویندوز 10 را در ابتدای سال 2023 متوقف کرد. این بدان معناست که اگر قبلاً ویندوز 10 داشته باشید، تا چند سال آینده پشتیبانی دریافت خواهید کرد. . اگر می‌خواهید از نسخه‌های قدیمی‌تر ارتقا دهید، باید مستقیماً به ویندوز 11 بروید.

اشکالات
اشکال نشت حافظه ویندوز 11.
تصویر با اجازه صاحب حق چاپ استفاده می شود
ویندوز 11 سهم نسبتاً خوبی از اشکالات خود را داشته است، در حالی که ویندوز 10 بسیار قدیمی تر، پایدارتر است. اگرچه مایکروسافت به سرعت مشکلات مربوط به آخرین سیستم عامل خود را برطرف کرده است. ما باگی را دیده‌ایم که هزاران پوشه خالی را در File Explorer ایجاد می‌کند، و همچنین باگی که سرعت SSD را به شدت کاهش می‌دهد .

در یک نقطه، مایکروسافت پیشنهاد کرد که یکی از به‌روزرسانی‌های ویندوز 11 خود را حذف کند، و سیستم‌عامل مشکلات متعددی را با پردازنده‌های AMD دیده است . مایکروسافت همه این مشکلات را برطرف کرده است، اما می توان تصور کرد که ویندوز 11 باگ های بیشتری نسبت به ویندوز 10 خواهد داشت، حتی اگر مایکروسافت سریعا آنها را برطرف کند.

با این حال، یک مشکل دائمی در ویندوز 11 وجود دارد که به نشت حافظه مربوط می شود. همانطور که ما تایید و آزمایش کرده‌ایم ، ویندوز 11 ممکن است زمانی که چندین نمونه از File Explorer را باز می‌کنید، رم اضافی اشغال کند. وقتی File Explorer را می بندید، هرگز RAM را آزاد نمی کند و سیستم منابع اضافی را اشغال می کند. این مشکلی نیست که همه با آن روبرو هستند، و همچنین مدتی است که در ویندوز 10 وجود داشته است، اما حداقل می‌توان گفت این یک مشکل قابل توجه است.

ما فقط چند مشکل از ویندوز 11 را در گذشته پوشش دادیم، اما یک راه عالی برای ردیابی اشکالات در ویندوز 11 وجود دارد. کاربران ویندوز همیشه می توانند اشکالات جدید را در برنامه Feedback Hub گزارش کنند . اگر بر اساس New یا Top مرتب کنید، تمام اشکالات کوچک ویندوز 11 را خواهید دید که نمی توانیم آنها را در یک پست قرار دهیم. بنابراین، اگر واقعاً می‌خواهید ببینید در آنجا چه اتفاقی می‌افتد، از طریق برنامه موجود در رایانه شخصی ویندوز 10 خود برای بازخورد ویندوز 11 جستجو کنید.

آیا ویندوز 11 ارزشش را دارد؟
سرفیس پرو 9 با صفحه کلید Type Cover بلند شده است.
Microsoft Surface Pro 9 Luke Larsen / Digital Trends
ویندوز 11 برای اکثر مردم ارزش به روز رسانی را دارد. دارای طیف گسترده ای از ویژگی های جدید، بهبود عملکرد و تغییرات طراحی است. به عنوان آخرین سیستم عامل ویندوز، معمولاً توجه بیشتری نسبت به ویندوز 10 به خود جلب می کند.

خطر زیادی در ارتقاء به ویندوز 11 وجود ندارد. با کمی برنامه ریزی، می توانید به راحتی ویندوز 11 را حذف کنید و به ویندوز 10 بازگردید. و با آخرین به روز رسانی موجود، هرگز منطقی به نظر نمی رسد که آن را امتحان کنید.

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *